יום שני, 6 ביוני 2011

דום 1



דום...מה אפשר לכתוב על דום שעוד לא נכתב? משחק הShareware המצליח ביותר בעולם? המשחק שיצר את סגנון משחקי הירי מגוף הראשון כמו שאנחנו מכירים אותו היום? משחק פורץ דרך מבחינה טכנולוגית? אחד המשחקים האלימים ביותר ומעוררי המחלוקת לתקופתו? הכל נכון,ובדיוק בשל הסיבות האלו דום הוא משחק שאי אפשר להתעלם ממנו.

בבסיסו,דום לא שונה כל כך מהטירה הנאצית 3-די: אתם מסתובבים במסדרונות אפילו ויורים בכל,אבל בכל מה שזז תוך כדי חיפוש אחר מפתחות ודלתות שיעבירו אתכם לשלב הבא.
דום משפר מאוד את הבסיס הזה בכמה וכמה אספקטים שגרמו לרוב האנשיפ ששיחקו בו בפעם הראשונה לסחרור חושים.

התוספות החשובות למנוע הבסיסי הן:
מיפוי טקסטורות - כל השלב והעצמים התחת ממדים מכוסים ברקעים,לא רק הקירות.כך נוצר מראה הרבה יותר אמיתי וראיליסטי.
אין מגבלה לחדרים מרובעים - החדרים והמסדרונות הרבה יותר גדולים ולא מוגבלים לצורה של מלבן או ריבוע.
תאורה - בדום ישנם אזורים מוארים וחשוכים.התאורה משתנה גם לפי המיקום של הדמות.
גבהים שונים - בדום ניתן לעבור בעזרת מדרגות או מעליות לגבהים שונים באותה קומה.הירי אל גובה מסוים נעשה אוטומטית גם אם אתם עומדים מעל או מתחת לאויב שלכם.
אנימציות - נוזלים רדיו אקטיבים יכולים להציג אנימציה של זרימה,וישנם אורות מרצדים על חלק מהקירות.בטירה הנאצית רק האויבים היו יכולים להציג אנימציות.
האויבים אינם מוגבלים לאזורים מסוימים- בטירה הנאצית כדי שאויבים יזוזו מחדר אחד לשני,השחקן היה חייב לפתור את הדלת ו"להודיע" על בואו.בדום ניתן לירות יריות למרחק,והאויבים באזור המרוחק יתחילו למקור הרעש.(כלומר אליכם!)
מנוע משחק חלק הרבה יותר - המשחק רץ בצורה חלקה מאוד לעומת משחקים רבים אחרים,אפילו על 386 DX.

אבל אפילו עם כל השיפורים האלו,לא מובטח למשחק הצלחה,ואכן לדום יש עוד הרבה להציע,דום מתאפיין בעיצוב שלבים נהדר שבו אף פעם אי אפשר לדעת מה יש מעבר לדלת,ואיפה נמצא מאגר התחמושת הסודי הבא.המפלצות מגוונות מאוד,החל מסתם חיילים אנושים,דרך אימפים חומים,ועד עכבישי ענק ושדים מהגהנום.כלי הנשק גם כן לא מאכזבים.ניתן להשתמש במסור חשמלי,אקדח פשוט,משגרי רקטות ואפילו ברובה פלאזמה אימתני שמחסל כמעט את כל מי שנמצא על המסך.למרות הכל,הנשק המהנה ביותר הוא השוטגן (רובה צלפים),הרגשת הצליפה אמיתית מאוד וצליל הטעינה ישלהב כל אדם שאינו חרש.מאז דום,אין כמעט משחקים שלא הציגו שוטגן בגירסה כזו או אחרת.
למען האמת,בסוף כל שלב תקבלו סטטוס כמה אזורים סודיים ומפלצות חיסלתם.
האקשן בדום בלתי פוסק,הרמות הקלות יתאימו לשחקנים ממוצעים,אבל הרמות הקשות הופכות את דום לחוויה ממכרת,משלהבת ועוכרת שלווה.
משחק השני שחקנים שדום מציע הוא אולי בסיסי,אבל היה הראשון מסוגו,ניתן לשחק עד ארבעה שחקנים זה מול זה כאשר כל שחקן מנסה להרוג את כל אחרים או במשותף בשלבים הרגילים.במהלך הזמן דווח על רשתות מחשבים רבות שפשוט קרסו או נסתמו בשל הלחץ שהמשתמשים הפעילו עליהן במשחקי דום.

גם הצליל לא מאכזב,המשחק כולו בסטריאו וניתן לשמוע את צווחות המפלצות שבאות מכיוונים שונים,את הדלתות שנסגרות בפתאומיות,ואפילו את הנשמיות הכבדות שלכם כאשר אתם נפגעים!
המוזיקה לא תזכה בפרסים על הלחנה,אבל היא קודרת מאוד ומכניסה לאווירה המתאימה בצורה מושלמת.

על מה נשאר לכתוב בעצם? על אורך החיים ? למרות שדום מכיל כמות נכבדה למדי של שלבים (27 + 9 בגירסה מיוחדת),אנשים רבים יצרו לו אינסוף שלבים חדשים שיכולים להיות מאוד מאוד שונים מהמקורים.אמורה להיות קיימת אפילו גירסה ישראלית של המשחק שבה השחקן יורה במחבלים ערבים.(לא,אין לנו את הגירסה הזו,אבל היא אמורה להיקרא ArabDOOM).
בשורה התחתונה,אם אתם מחפשים עוד שלבים,אתם ממש לא צריכים לדאוג,אל תשכחו שמשחקי הרשת יכולים להיות גם כן שונים מאוד אלו מאלו בכל פעם.

אני לא חושב שיש עוד מה להוסיף,אם אתם לא מכירים את דום,אתם חייבים להוריד אותו,ואם אתם מכירים את דום,אני בטוח שיש לכם אותו כבר על המחשב או שאתם בדרך להוריד אותו.

להרדה לחץ כאן
http://www.fileflyer.com/view/FWJMOBM

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה